‹‹‹szakembereknek
Bevezetés
Szakember kereső
Játszóterek
Olvasnivalók
GYIK
Főoldal

 

 

Gyakran ismételt kérdések:

 

Mi az a DSZIT? - itt

 

Mikor van szükség DSZIT-re? - itt

 

Hol találok DSZIT terapeutát? - itt

 

Mit érdemes olvasnom
erről a témáról?
- itt

 

Együttműködő partnereink:

 

 

Labirintus Alapítvány

a Harmonikusan Fejlődő, Kiegyensúlyozott Gyermekekért

 

 

 

Óbuda-Békásmegyer Nevelési Tanácsadó

 

 

IKT Központ

 

 

 

 

 

 

 

 

DSZIT Műhely

a dinamikus szenzoros integrációs terápiáról

SZÜLŐK számára

 

Kedves Szülők!

 

Kisbaba korától kezdve csodáljuk gyermekünk alakulását, változását. Időnként azonban nem értjük mi történik vele, velünk…

 

 

A sok miértre persze nincsenek határozott, egyértelmű válaszok, de annyi biztosan tudható, hogy a gyerekek az érzékszervi ingereket nagyon különbözőképpen tudják kezelni. A körülöttük lévő világot így más és más módon ismerik meg. Néha szélsőségesen elzárkóznak egyes ingerfajtáktól, máskor meg nem tudnak betelni a többiek számára elviselhetetlen intenzitású ingerekkel.

 

Addig nincs is baj, ameddig ezekkel a furcsának tűnő szokásokkal együtt nem jelennek meg más területeken is nehézségek: türelmetlen az óvodában, kapkod játék közben, nem tudja végighallgatni a mesét, nem tud tájékozódni a térben, ügyetlen a rajzban, furcsán fogja az ollót, dührohamot kap, ha rendet kellene rakni, és elkerül minden olyan helyzetet, ahol feladatokat lehetne megoldani.

 

Ha viszont az óvó néni, a tanító néni jelzi a szülőknek, hogy nehézségeket vél felfedezni a gyerek tanulásában, beilleszkedésében, akkor a legtöbben úgy érzik: eljött az ideje annak, hogy szakemberhez forduljanak.

 

Az utóbbi években egyre gyakrabban fordul elő, hogy kisebb-nagyobb tanulási, magatartási nehézségek, zavarok esetén a vizsgáló szakemberek szenzoros integrációs terápiát javasolnak a hozzájuk fordulóknak. Az elnevezés némi riadalmat szokott kelteni a szülőkben, hiszen ismeretlensége mellett túlzottan speciálisnak, valami módon fenyegetőnek érzik, és talán ezért terjedt el a szakmai körökben is az, hogy ayres-terápiaként emlegetik. Mit érdemes tudni erről a terápiás formáról?  tovább...

 

 

Honlapunk lehetőséget kínál arra, hogy

 


 

Ismerjük meg közelebbről, hogy miről is van szó! A dinamikus szenzoros integrációs terápia olyan módszer, amely a benne résztvevő gyermeknek izgalmas játéklehetőségeket nyújt, olyanokat, amelyek segítségével éretlen vagy egyes területeken nem kellően differenciált működésű idegrendszerüket saját aktív részvételükkel, önszántukból, egyéni utakon járva fejleszthetik. Tehát nem egy meghatározott, beszabályozott tréning, hanem változatos, sokféle tevékenységet felkínáló, a gyerek számára örömet okozó játékfolyamat.

 

Eszközei emlékeztetnek a játszóterek, cirkuszok világára: óriáslabdák, guruló hengerek, kötéllétrák, függőhálók, forgó és egyensúlyozó tányérok, deszkák, hinták, valamint rongyok, papírdobozok, kefék és szivacsok Tehát csupa olyan játékszer, amely az egyensúlyi és a tapintásos érzékelés számára nyújt ingereket. Ez a két érzékelési terület az idegrendszer két legkorábban érő, legősibbnek nevezhető modalitása, amelyek hibátlan működése sokféle magasabb rendűnek tartott emberi viselkedés optimális alakulásában elengedhetetlen feltétel. Nem véletlen, hogy a gondos, szerető szülők a világon mindenhol és mindig számos ringatót, zötyögtetőt, rázogatót, hintáztatót, emelgetőt, simogatót játszanak, hol mondókával, hol dallal kísérve, hogy csecsemőjüket, kisgyermeküket megnyugtassák, felvidítsák, vagy csak szórakoztassák. Mert minden kisgyermekkel foglalkozó számára napi tapasztalat, hogy ezek a ténykedések azonnali hatékonysággal rendelkeznek, szinte a szülők első lehetőségei arra, hogy gyermekeik viselkedését befolyásolni tudják.

 

Ennek a varázslatos hatásnak testi, organikus alapja van, és olyan gyógyító, elrendező – integráló – eredményeket tudhatunk a sajátjának, amelyek másféleképpen nem elérhetőek, és a viselkedés azonnal látható rendezése mellett, egyes idegrendszeri háttérfolyamatok normalizálódásához vezetnek. Minden felnövekvő szervezetnek szüksége van ezekre az ingerhatásokra, de ott, ahol az idegrendszer fejlődése, önszabályozása bármilyen ok miatt nehézkesebb, lassúbb – ott egyes területeken sokkal tovább és sokkal több ilyen természetű élmény kell. Nemcsak inger, behatás, hanem élmény, ami azt jelenti, hogy valaki mással megosztható testi-lelki tapasztalat.

 

Ezekből a gondolatokból építkezik A. J. Ayres neves amerikai neuropszichológus módszere, mely világszerte ismert és elismert eljárás. Hazánkban is szívesen alkalmazzák egyes elemeit, hiszen elvei közel állnak az értékes hagyományokat magukénak valló magyar pszichoterápiás és pedagógiai iskolák gondolatköréhez. A magyarországi felhasználás éppen ezért kissé eltérő az átlagos nemzetközi gyakorlattól, bár nem teljesen egyedülálló. Legfőbb sajátossága, hogy még azokban a formákban is, amelyekben ez nem magától értetődő, törekszik a gyermekek alkotó fantáziájának támogatására, mozgásaikban megnyilvánuló egyéni sajátosságok figyelembe vételére. Tehát csoportos kezelés esetén sem egyöntetűséget, bizonyos rutinok, mégoly kiváló „gyakorlatok” elsajátítását várják el a gyerekektől, hanem azt, hogy keressék meg, hogy mit szeretnek, mi jó nekik, mit mernek kipróbálni, milyen további ötletük van az eszközök felhasználására.

 

Gyógyító és oktatási központunk többféle formában áll a hozzánk fordulók rendelkezésére, ha olyan típusú kérdéseik, nehézségeik vannak, amelyeket a bevezetőben olvashattak - vagy, ha szeretnék segíteni gyermekük testi-lelki gyarapodását, tehetségük kibontakoztatását.

 

Hírek, újdonságok

 

Megjelent a Billenések c. könyv!

 

 

Tanulmányok a dinamikus szenzoros intagrációs terápia köréből

 

Kapható a könyvesboltokban, valamint a kiadónál - Oriold és Társai

 

MEGALAKULT

az MDSZIT Egyesület!

részletek

 

 

KALEIDOSZKÓP

 

DSZIT a természetben!

 

 

Miért annyira értékes egy erdei kirándulás? - itt